Heeft u één of meer honden, dan betaalt u hondenbelasting. Daarvoor moet u de hond aanmelden bij de gemeente. U regelt de aanmelding via uw DigiD of telefonisch via (0183) 65 93 99.
Goed om te weten
- U moet een hond binnen 2 weken na aanschaf aanmelden
- De hondenbelasting is afhankelijk van het aantal honden op een huisadres
- Heeft u geen hond meer of gaat u buiten de gemeente Gorinchem wonen? Meld uw hond dan binnen 6 weken af
- De hondenbelasting wordt eenmaal per jaar met de andere gemeentelijke belastingen geheven
- U kunt de aanslag in drie termijnen betalen. Maakt u gebruik van automatische incasso? Dan betaalt u in elf maandelijkse termijnen
- Betaalt u nog niet via automatisch incasso en u wilt dat alsnog doen? Kijk bij Automatische incasso hoe u dit kunt regelen.
Als u gaat verhuizen
- Blijft u in de gemeente Gorinchem wonen? De hondenbelasting blijft gelijk
- Verhuist u naar een andere gemeente? U betaalt hondenbelasting aan de gemeente Gorinchem tot en met de maand waarin u verhuist.
Vrijstelling
U hoeft geen hondenbelasting te betalen voor:
- blindengeleidehonden
- hulphonden
- puppy's tot drie maanden oud die bij de moederhond zijn
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met uw aanslag? Dan kunt u bezwaar maken.
Contact
belastingen@gorinchem.nl
Telefoon: (0183) 65 93 99