Robots, sensoren en virtual reality. Binnen enkele jaren horen deze innovaties bij ons dagelijks leven. Dat vraagt om mensen die hiermee kunnen werken en innoveren. Daarom werken ondernemers, organisaties, onderwijs en de overheid samen aan innovatie en onderwijs. Het kloppend hart van deze samenwerking is het i_lab, gelegen tussen scholen en bedrijven in Gorinchem-Noord. Het i_lab is de centrale plek op de beroepencampus waar werken, leren en innoveren samenkomen.
Het i_lab heeft de ambitie om te verbinden, te ontdekken, te ontwikkelen en perspectief te geven. Om samen met partners een krachtig innovatief (beroeps)onderwijs (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, hbo en wo) te realiseren, een Leven Lang Ontwikkelen te stimuleren en bedrijven gezamenlijk te laten innoveren voor een groter vernieuwings- en aanpassingsvermogen van stad en regio.
Versterken regio
In 2020 ontving Gorinchem van het Rijk 1,9 miljoen euro uit de Regio Deal Gorinchem-Drechtsteden voor het i_lab. Met de Regio Deal wil het Rijk de brede welvaart in de regio versterken. Het kloppend hart van deze samenwerking is het i_lab. Gorinchem en onze regio wordt aantrekkelijker als vestigingsplaats voor innovatieve bedrijven, hun werknemers, scholieren en studenten door samen te innoveren en elkaar te inspireren.
Beroepen van de toekomst
Vanaf 2022 zijn jongeren, studenten en werkenden uit de hele regio in het i_lab aan de slag met bijvoorbeeld slimme huisinstallaties, robots om het land te bewerken of te oefenen in een simulatiekamer met zorgtechnologie. Zo bereiden zij zich voor op de beroepen van de toekomst. i_lab wil bijdragen aan het sterker, schoner en slimmer maken van de regio, met:
- Meer geschoold personeel voor de regio én een veerkrachtigere arbeidsmarkt. Volwassenen hebben de mogelijkheid om dicht bij huis continu te ontwikkelen gericht op vaardigheden voor de toekomst. Bedrijven beschikken over arbeidskrachten die zijn opgeleid voor de beroepen van nu en later.
- Meer talenten uit de regio die bij in de regio gevestigde bedrijven werken. Jongeren maken kennis met bedrijven uit uw gemeente, leren deze kennen en blijven eerder in de gemeente wonen.
- Vernieuwd onderwijs stimuleren, dat aansluit op (de innovaties in) het bedrijfsleven. Jongeren uit uw gemeente krijgen een beter beeld van de beroepspraktijk, maken bewuster keuzes en ontvangen onderwijs dat meer aansluit op de arbeidsmarkt.
- Meer jongeren die kiezen voor beroepen in de regio Gorinchem.
- Een krachtig en innovatief mkb en meer startende ondernemers in de regio. Bedrijven hebben de mogelijkheid om een volgende stap te zetten in innovatie, in samenwerking met andere bedrijven in de regio.
- Een betere balans tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.
Scholen, bedrijven en gemeenten in het i_lab
Alle onderwijsinstellingen van Gorinchem en de regio hebben zich verenigd en doen mee binnen de coöperatie i_lab. Leden van deze onderwijs@i-lab vereniging zijn Yuverta, ROC Da Vinci college, Gomarus Scholengemeenschap, Stichting CVO-AV en Stichting OVO.
Ondernemersvereniging IKG en stichting Wetech hebben het voortouw genomen voor een vereniging bedrijvencollectief@i-lab. Op deze manier kunnen ook alle bedrijven uit Gorinchem en de regio meedoen en meedenken binnen het i_lab met opdrachten, vraagstukken, stages en innovatieprojecten. Steeds meer bedrijven uit Gorinchem en de regio zijn tegenwoordig lid van i_lab.
De gemeenten Altena, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden, Sliedrecht, Vijfheerenlanden en West Betuwe hebben in februari 2023 het pact ‘Samen voor Elkaar getekend’, waarin de genoemde gemeenten hun inhoudelijke en financiële betrokkenheid tonen voor het i_lab.
Activiteiten i_lab
Het i_lab heeft sinds haar bestaan reeds diverse activiteiten ontwikkeld op de drie actielijnen. Hieronder staat een aantal voorbeelden met organisaties en bedrijven die hierbij betrokken zijn.
Actielijn Innovatief onderwijs
Met innovatief onderwijs willen we leerlingen en studenten de praktijk laten zien en nieuwe technologie laten kennen. Dit kan in het I-lab zelf, bij bedrijven of op school.
Enkele activiteiten zijn:
- Voor basisscholen is een lesprogramma rondom programmeren ontwikkeld. Enkele scholen hebben reeds pilots gedraaid. In samenwerking met School & Bedrijf zal dit verder worden uitgezet.
- Voor zorgtechnologie is een simulatie woonkamer gemaakt, waarin leerlingen en studenten kennis kunnen maken met robots en handige hulpmiddelen. Dit wordt gedaan in samenwerking met Rivas, Present en ASVZ.
- De werkgroep dronetechnologie wil deze techniek bij leerlingen en studenten bekend maken. Van den Herik uit Sliedrecht is reeds betrokken met een project voor leerlingen van de Uilenhof.
Het verbinden van vragen vanuit het bedrijfsleven met leerlingen en studenten is een continu proces:
- Zo heeft Miele aan leerlingen van het Technasium en de Techniekhavo gevraagd om na te denken over ergonomische hulpmiddelen.
- Leerlingen van de Techniekhavo zijn voor MSQ aan de slag rondom innovatieve dakoplossingen.
- Studenten van het Da Vinci college zijn gestart met het implementeren van een cobot bij Holland Shipyards.
- Hbo-studenten van verschillende hogescholen zijn na verbinding door het i_lab aan Career boost gestart of gaan in september 2023 starten met projecten bij Tredion, Eurogroep en Monta.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden!
Actielijn Levenlang ontwikkelen
Voor Levenlang ontwikkelen zijn twee trajecten gestart:
- Medewerkers uit de bedrijven Monta, Eurogroep, MSQ, Van Dijk Inpijn, Merford en Tredion zijn gezamenlijk gestart aan een talentenprogramma dat tot april 2023 duurde. In die tijd ontwikkelden ze hun persoonlijke vaardigheden en werken ze tegelijk met elkaar aan casussen vanuit hun eigen bedrijf.
- Met de bedrijven Otter installaties, Vroegh en Paans wordt een subsidie aangevraagd om gezamenlijk workshops op te zetten voor monteurs en kantoormedewerkers rondom duurzame installaties voor de energietransitie.
Naast deze trajecten worden in de projecten van innovatief onderwijs ook workshops voor docenten georganiseerd, zoals modelleren ten behoeve van 3D printen, programmeren met een cobot en vliegen met een drone.
Tot slot valt onder deze actielijn ook de beroepenoriëntatie van werkenden en werkzoekenden. Gezamenlijk met partijen als Avres, UWV, Sity Academy, Wijjij, AV werkt door en School & Bedrijf wordt een programma opgesteld (Game On 365) om jongeren, werkenden en werkzoekenden continu met workshops en een beroepengame een beeld te geven van de praktijk. Dit programma kan ook worden gebruikt als uitbreiding op de voorlichting richting het onderwijs.
Actielijn Samen innoveren en kennis delen
Bedrijven staan sterker als ze samen kennis delen en samen innoveren. Vanuit het i_lab wordt gestart met twee proeftuinen, waar verschillende bedrijven bij aansluiten. Deze proeftuinen worden opgezet in samenwerking met de business developer vanuit de Regiodeal, de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht en Technohub uit Dordrecht.
- In de proeftuin High Mix Low Volume gaan we bekijken hoe een lasrobot ook voor kleine series ingezet kan worden. Op dit moment is een lasrobot alleen efficiënt bij grote series, maar voor veel bedrijven in onze regio is dat niet aan de orde. Deelnemers voor de eerste bijeenkomst in juni zijn: Van Dijk Inpijn, De Klerk waterbouw, Hakkers waterbouw, Metagro, De Waal, CF Groep en Beco.
- In de proeftuin Predictive Maintenance bekijken we hoe we als producent of als eindgebruiker het onderhoud kunnen voorspellen. Een eerste bijeenkomst zal in september 2023 worden gepland. De volgende bedrijven hebben al aangegeven mee te willen doen: TTA, AMF Bakery, Corbion, Damen Shipyards. Er zijn nog gesprekken gaande met verschillende andere bedrijven.
Stage- en afstudeeropdrachten
i-lab is er ook voor hbo- en wo-studenten. i_lab is de intermediair voor deze studenten voor interessante stages en afstudeeropdrachten bij bedrijven in Gorinchem en de regio.
Een vooruitblik
De komende jaren ontwikkelt i_lab verder zich verder op de Beroepencampus en krijgt steeds meer vorm. i_lab wordt daarmee het platform om de verbinding ‘aan te zetten’. De verbinding tussen leren, werken en innoveren maar ook het samenbrengen van actieve ontmoeting en samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven.