De Banneweg is een drukke weg met veel soorten verkeer. De Banneweg is toe aan groot onderhoud. Nu deze weg toch aangepakt wordt willen we ook verder kijken naar de Banneweg en omgeving: hoe kunnen we de Banneweg veiliger maken voor langzaam verkeer? Hoe kunnen fietsers en voetgangers veiliger oversteken? En hoe zorgen we voor een betere doorstroming?
In 2022 is na een uitgebreid voortraject een schetsontwerp gemaakt. Dit schetsontwerp is in 2023 verder uitgewerkt in een voorlopig ontwerp. De omvang van het project is tijdens deze fase aangepast. Het voorlopig ontwerp is inmiddels vastgesteld. We gaan nu verder met de volgende fase: het definitieve ontwerp.
Voorlopig ontwerp bekijken
Het voorlopig ontwerp is een verdere uitwerking van het schetsontwerp. Daarbij is het schetsontwerp verbeterd en meer in detail uitgewerkt. Zo is er bijvoorbeeld gekeken naar het maximaal behoud van de bomen. Ook zijn kansen ten aanzien van duurzaamheid en waterberging onderzocht, die verder worden meegenomen in het definitief ontwerp. Het voorlopig ontwerp is 13 februari 2024 vastgesteld in het college. Het voorlopig ontwerp kunt u online bekijken.
Inloopbijeenkomst voorlopig ontwerp Banneweg
Maandag 11 maart is er een inloopbijeenkomst op het stadhuis van 18.00 – 21.00. Deze inloopbijeenkomst is bedoeld om geïnteresseerden te informeren over het voorlopig ontwerp. Tijdens deze bijeenkomst is het voorlopig ontwerp in te zien en is er ruimte om vragen te stellen. U bent van harte welkom!
Heeft u nu al een vraag over het project, mail dan naar banneweg@gorinchem.nl.
Schetsontwerp Banneweg
Voordat we een eerste schetsontwerp hebben gemaakt, hebben we samen met ingenieurs- en adviesbureau Antea Group onderzoek gedaan. Dit onderzoek ging verder dan alleen de Banneweg. Zo hebben we ook de rotonde De Kom (voor het stadhuis) en de rotonde Tussen de Bruggen (Lange Brug - Nieuwe Wolpherensedijk) onderzocht. De onderzoeken richtten zich op wat mogelijke oplossingen zijn om de doorstroming van het verkeer op de Banneweg te verbeteren. De onderzoeken zijn meegenomen in de verschillende schetsontwerpen en de varianten hierop. In mei 2022 was er de mogelijkheid om online en/of tijdens de informatiemarkt een toelichting te krijgen en de mogelijkheid om te reageren op de twee varianten van het schetsontwerp. De verkregen reacties zijn meegenomen bij de afronding van het schetsontwerp.
In het rapport ‘Banneweg Gorinchem, Verkeersstudie en oplossing ’ van 30 september 2022 van Antea Group is het resultaat vastgelegd. In bijlage 1 van het rapport is het schetsontwerp van de voorkeursoplossing na de participatie opgenomen. In bijlage 4 van het rapport is de opbrengst van de participatie vastgelegd.
Investeringskrediet
Voor de verdere uitwerking van het schetsontwerp Banneweg en start van de realisatie in 2025 is een bedrag van 14,4 miljoen euro nodig. De gemeenteraad heeft eind januari 2023 besloten dat ze dit bedrag beschikbaar wil stellen in de vorm van een investeringskrediet. Een investeringskrediet betekent geld beschikbaar stellen om verder te gaan met het project.
Tijdens de begrotingsraad op 9 november 2023 heeft de gemeenteraad besloten het investeringsbudget voor het project te verlagen met € 1.920.000. De verdere uitwerking en uitvoering van het zuidelijk deel van het project (rotonde Tussen de Bruggen en de wegen rondom de Grote Merwedesluis) is daarmee binnen dit project geschrapt.
Planning
In samenwerking met onze adviseur Antea werken we het voorlopig ontwerp in 2024 verder uit in een definitief ontwerp. Vervolgens maken we een bestek (een bestek is een omschrijving van de uit te voeren werkzaamheden. In deze omschrijving staan de materialen, alle administratieve, juridische, technische en uitvoeringsvoorwaarden). En gaan we op zoek naar een aannemer voor de uitvoering van de werkzaamheden die we in 2025 willen starten. Het hele project dient in 2026 te worden afgerond.
Omgevingsplan
In januari 2020 heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie Gorinchem 2040 vastgesteld. Voor het project Banneweg zijn daarbij drie maatregelen benoemd, die moeten leiden tot verbetering van de verkeersveiligheid, oversteekbaarheid en doorstroming van de Banneweg. De Mobiliteitsvisie is opgenomen in het Gorcums Omgevingsplan.