Nieuwe Buurtconciërges in de Lingewijk
Vanaf januari 2026 krijgen de bewoners van de Lingewijk twee buurtconciërges. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor bewoners. Deze conciërges zijn er om zorg en hulp dichter bij huis te brengen. Het project is een samenwerking tussen de gemeente Gorinchem en verschillende zorg- en welzijnspartners.
Wat doen de buurtconciërges?
De buurtconciërges zijn goed zichtbaar in de wijk. In het begin helpen zij vooral door medicijnen van de apotheek te bezorgen. Daarnaast letten ze op problemen zoals eenzaamheid of gezondheidsklachten. Als ze iets opmerken, zorgen ze ervoor dat bewoners snel de juiste hulp krijgen. Ze werken samen met apotheken, wijkverpleegkundigen en andere zorgverleners om bewoners te ondersteunen.
De buurtconciërges werken via De Klussendienst, die haar diensten heeft uitgebreid om deze zorgservice te bieden.
Toekomstige plannen
In de toekomst wordt gekeken hoe de buurtconciërges de wijk nog beter kunnen helpen. Als er meer hulp nodig is, kan hun werk verder worden uitgebreid.
Betere samenwerking voor een sterkere wijk
Wethouder Eva Dansen, Volksgezondheid: “Met de komst van de buurtconciërges brengen we zorg letterlijk en figuurlijk dichter bij de bewoners. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij het vertrouwde gezicht en aanspreekpunt in de Lingewijk zullen worden. Het is fantastisch om te zien hoe De Klussendienst samen met partners bijdraagt aan een betere samenwerking en een sterker sociaal netwerk in de wijk. Zo wordt de Lingewijk een buurt waar mensen zich ondersteund voelen.”
Onderdeel van de IZA-transformatie
Het idee van de buurtconciërges komt uit het Buurtknoop-concept. Dit concept helpt om zorg te regelen vanuit de kracht van de wijk zelf, in plaats van altijd zorg te geven. Het project maakt deel uit van de Integrale Samenlevingsvisie (ISV) van de gemeente Gorinchem. De buurtconciërges worden betaald met middelen van de IZA-transformatie. Dat is een speciaal potje van de overheid om zorg en ondersteuning beter te organiseren. De gemeente vult dit aan met eigen ISV-budget.