De Haarsekade moet veiliger worden voor inwoners, fietsers (vaak scholieren) en alle andere gebruikers van de weg. Daarom is in 2020 gestart met Ontwerpatelier Haarsekade. Hierin betrekt de gemeente bewoners, scholieren en organisaties zoals de Fietsersbond en het Gehandicaptenplatform Gorinchem om mee te denken over een nieuw ontwerp.
Definitief ontwerp
Het definitieve ontwerp van de herinrichting van de Haarsekades is gereed. Het definitief ontwerp vindt u als bijlage onderaan deze pagina. Na enkele ontwerpsessies met bewoners en belanghebbenden zijn we eerst tot een schetsontwerp en later tot een voorlopig ontwerp gekomen. Dit voorlopig ontwerp is door de gemeenteraad vastgesteld en hebben we als uitgangspositie gebruikt voor het maken van het definitieve ontwerp.
Belangrijke pijlers van het voorlopig ontwerp:
- We streven naar een éénduidig beeld voor de Grote- en Kleine Haarsekade.
- Er is geen ruimte voor een apart fietspad en kiezen bewust voor mengen van auto -en fietsverkeer. Zodat automobilisten meer rekening (moeten) houden met de fietsers.
- Om het verkeer te mengen versmallen we de rijbaan en waar mogelijk maken we een aparte parkeerstrook.
- De meeste zijwegen worden uitgevoerd met een in-/uitritconstructie. De voetpaden langs de Haarsekade lopen hierbij door.
- De grotere kruispunten krijgen een kruispuntplateau om de snelheid af te remmen en duidelijk te maken dat aan verkeer van rechts voorrang moet worden verleend.
- Doorsteken tussen de Haarsekades worden versmald en soms weggehaald om een overzichtelijk straatbeeld te creëren.
- De Haarsekade ten noorden van de A15 wordt versmald en de snelheid gaat omlaag naar 30 km per uur. Ook komt er een voetpad aan de westzijde van de Grote Haarsekade.
Belangrijke aandachtspunten uit de ontwerpsessies en de gemeenteraad:
- Kwaliteit groen en extra bomen:
Het groen in de middenberm blijft gehandhaafd waarmee het kenmerkende groene uiterlijk behouden blijft. Door het versmallen van de rijbaan wordt de groene berm op sommige plaatsen zelfs nog breder. - Verdere optimalisering kruising Haarsekade – Nieuwe Hoven:
De kruising is geoptimaliseerd waardoor een duidelijke overgang tussen 30 km en 50 km per uur ontstaat. - Hoogte en locaties drempels (inclusief trillingen):
De locaties van de drempels zijn op tekening aangegeven. Hoogte en exacte uitwerking worden definitief bepaald wanneer de resultaten van het trillingsonderzoek er zijn. - Markering parkeervakken:
- De rijbaan wordt smaller, daarnaast komt een strook van 2 meter waarop geparkeerd kan worden. (Als de totale breedte van de weg niet voldoende is volgt maatwerk).
- We gebruiken gebakken materialen in de rijbaan en de parkeerstrook. (De belangrijkste reden om geen grastegels tegels toe te passen is de slechte overrijdbaarheid voor fietsers).
- We passen geen vakverdeling toe in de parkeerstrook om de hoeveelheid parkeerruimte maximaal te kunnen benutten.
- Uitbreiding parkeren tussen de Wilhelminalaan en de Van Arkellaan:
Dit is niet mogelijk zonder het aantasten van de groenstructuur. Hiervoor wordt daarom niet gekozen. - Inritten van woningen:
De inritten worden breder gemaakt en uitgevoerd met inritblokken om in- en uitdraaien makkelijker te maken. - Locaties waar fietsers en auto’s mengen na gescheiden te hebben gereden:
Deze plaatsen zijn uitgewerkt in het ontwerp. - Breedte oversteekplaatsen:
Doorsteken tussen de kades worden versmald en soms weggehaald om een
overzichtelijk straatbeeld te creëren. - Hoogteverschillen in verband met rolstoelen:
Op- en afritten naar trottoirs worden toegankelijk gemaakt voor rolstoelen. - Opstellocaties afvalcontainers uitbreiden:
Dit is niet mogelijk zonder het aantasten van de groenstructuur. Hiervoor wordt daarom niet gekozen.
Trillingsonderzoek
Het trillingsonderzoek is inmiddels uitgevoerd. Er zijn metingen uitgevoerd bij een aantal woningen en diverse locaties in de berm. Met deze metingen hebben we inzicht in de mate van trillingen in de huidige situatie en wat het effect kan zijn als er een plateau (verhoging van de straat) komt. De conclusie* van de metingen is dat een plateau die verder dan 10 meter van een gevel afligt geen extra trillingshinder geeft. Als het plateau dichter dan 10 meter bij de woning komt, wordt helling vlak gestraat (zonder verhoging) met dezelfde inrichting als een normaal plateau.
Planning
De uitkomsten van het trillingsonderzoek wordt verwerkt in het definitief ontwerp. Daarna gaan we de aanbestedingsstukken opstellen, zodat we in het derde kwartaal van 2023 een aanbesteding kunnen organiseren. Afhankelijk van de overige werkzaamheden in de wijk gaan we een geschikt moment zoeken om de werkzaamheden uit te voeren. De verwachting is nu dat we kunnen starten met de uitvoering begin 2024.
* Deze uitkomsten zijn alleen van toepassing op de Haarsekades en aangrenzende woningen, en is niet van toepassing op ander straten in Gorinchem.
Terugkijken bijeenkomsten bewoners en gemeenteraad
De bewonersbijeenkomst van 16 maart 2021 en 21 april 2021 kunt u online terugkijken. Tijdens beide bijeenkomsten is een schetsontwerp gepresenteerd. Deze staan allebei als bijlage onderaan de pagina.
De raadsvergaderingen over de Haarsekade kunt u ook online terugkijken. U kunt dan zoeken op datum:
- Raadsvergadering op 12 mei 2021 van 19.30 – 21.20 uur: toelichting op het voorlopig ontwerp en de kostenraming voor de herinrichting Haarsekades
- Raadsvergadering op 3 juni 2021 van 20.30 – 21.20 uur: behandeling raadsvoorstel over de herinrichting Haarsekades.
- Raadsvergadering op 24 juni 2021 besluitvorming over het raadsvoorstel.
Meer informatie en contact
In 2020 werd de Mobiliteitsvisie 2040 met haar maatregelenpakket vastgesteld. Een van deze maatregelen is het aanpassen van de Haarsekade. Het ontwerpatelier Haarsekade is hier een uitwerking van. Heeft u vragen over het ontwerpatelier? Stuur dan een mail naar ontwerpatelier@gorinchem.nl.
Bijlagen nieuw ontwerp Haarsekade
- Toelichting bij dashboard: alle bewoners van de Haarsekade konden in 2020 een online vragenlijst invullen met daarin hun ideeën, wensen of dromen voor de Haarsekade. Het resultaat hiervan is verwerkt in een dashboard. De leeswijzer hierbij vindt u bij de bijlagen.
- Ook op basis van de uitkomsten van de online vragenlijst had de gemeente verschillende denkrichtingen (scenario’s) voor een nieuw ontwerp van de Haarsekade uitgewerkt. Op 25 november 2020 gingen we met bewoners in gesprek over deze uitkomsten en de uitgewerkte scenario's.
- Toelichting bij ontwerp scholieren: we hebben aan scholen in de omgeving van de Haarsekade gevraagd of zij mee wilden denken over mogelijkheden voor de Haarsekade. Leerlingen van Lyceum Oudehoven hebben dat gedaan. Hun ontwerp vindt u bij de bijlagen.