Lage basisvaardigheden kan gevolgen hebben op bijvoorbeeld mentale gezondheid, het hebben van schulden en sociaal isolement. Door in te zetten op het verbeteren van basisvaardigheden, verbeteren we ook veel andere problemen die er (kunnen) spelen.
Wat willen we bereiken
Iedereen beschikt over voldoende basisvaardigheden om volledig mee te kunnen doen in de samenleving. Degenen voor wie dit niet mogelijk is, weten waar zij hulp kunnen krijgen. Hierbij gaan we uit van een leven lang ontwikkelen.
Ontwikkeling van basisvaardigheden geldt voor jong en oud, kinderen en volwassenen. Leren en ontwikkelen past bij elke levensfase.
Waar zetten we op in
- Mensen die Nederlands als eerste taal hebben geleerd, noemen we NT1-ers. Het aantal personen in die groep met een lage taalvaardigheid, is nog steeds hoog en bereiken we maar matig. Schaamte speelt hierbij een grote rol. We zetten in op het bereiken van NT1'ers via scholen, ervaringsdeskundigen en werkgevers. Ook zetten we in op begrijpelijk schrijven door de gemeente.
- Voor het aanleren van basisvaardigheden is een integrale samenwerking van belang. In het onderwijs gaat het om samenwerking binnen de leeromgeving van het kind. Voor de goede ondersteuning van volwassenen is een goede samenwerking tussen partners essentieel om te zorgen voor tijdige signalering en goede doorverwijzing. Alleen dan kunnen we zorgen dat onze inwoners de basisvaardigheden kunnen aanleren.
Gemeenschap
In de stad willen we graag een gemeenschap creƫren. In deze gemeenschap staan alle partners voor de doelen en uitvoering van de ondersteuning op het gebied van basisvaardigheden. Gezamenlijk organiseren we een milieu waarin de schaamte doorbroken wordt en het aanleren van basisvaardigheden laagdrempelig toegankelijk is.
Meer informatie
Wil je meer informatie over deze kans of heb je vragen? Neem dan contact op via integraalsociaalbeleid@gorinchem.nl.