Op vrijdag 13 december is er vanaf 12.00 uur onderhoud aan onze systemen. U kunt dan geen formulieren gebruiken om bijvoorbeeld een verhuizing door te geven of een wmo-melding te doen. Onze excuses voor het ongemak.
Bij bankhelpdeskfraude en spoofing proberen oplichters uw vertrouwen te winnen door u te overtuigen dat ze van de bank zijn.
Wat is bankhelpdeskfraude?
Oplichters doen zich dan voor als bankmedewerker van uw bank. Het is de crimineel dan gelukt om de naam of het telefoonnummer van de bank te gebruiken. De oplichter probeert uw vertrouwen te winnen zodat u een betaling doet.
Een bekend voorbeeld van bankhelpdeskfraude is dat oplichters u proberen te overtuigen om geld over te boeken. Ze bellen u dan op met de boodschap dat ze iets onveiligs of vreemds zien gebeuren op uw rekening en dat u tijdelijk uw geld moet overboeken naar een ‘veilige kluisrekening’. Een ander voorbeeld is dat u gebeld wordt met de mededeling dat uw betaalpas niet meer veilig is en dat deze opgehaald gaat worden door iemand van de bank of koeriersdienst. Vaak staat er dan al verdacht snel iemand binnen bij u op de stoep om uw pas op te halen. Soms proberen de oplichters beide voorbeelden samen te doen.
Spoofing
Bij spoofing gebruikt een oplichter een trucje om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’.
De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van uw bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor ook echt het telefoonnummer van de bank op uw telefoon verschijnt. De oplichter zegt dat er wat mis is met uw betaalrekening of bankaccount en vraagt u om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens.
Waar kunt u zelf op letten:
- Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening, of om uw persoonlijke gegevens.
- Verbreek de verbinding als u het niet vertrouwt.
- Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.