Bij hulpvraagfraude of WhatsApp-fraude doet de dader zich voor als een bekende, zoals een familielid, vriend(in) of bekende. Zo wint de dader uw vertrouwen, terwijl hij erop uit is om uw geld afhandig te maken.
- Maak nooit zomaar geld over na een verzoek zonder dat u iemand daadwerkelijk heeft gesproken.
- Vraagt een bekende met een nieuw nummer u om geld? Controleer dan altijd rechtstreeks bij de bekende of het verzoek van hem of haar komt.
- Plaats uw telefoonnummer niet openbaar op social media, website of online handelsplatformen.
- Maak gebruik van een tweestapsverificatie om misbruik van uw WhatsApp account te voorkomen. Op Veiliginternetten.nl staat hoe u dit kunt doen.
- Klik nooit op onveilige links: vermijd links in spamberichten of op onbekende websites.
- Kijk voor meer tips over online veiligheid op Maak het ze niet te makkelijk.
Toch slachtoffer geworden?
Bent u slachtoffer geworden van hulpvraagfraude, meldt dit dan zo snel mogelijk bij uw bank (ook bij een poging) om het rekeningnummer van de oplichter te laten blokkeren en zo andere slachtoffers te voorkomen. Maak van het WhatsApp gesprek een kopie en lever deze aan als bewijs bij uw aangifte.
Meer informatie is te vinden op de pagina Waar kan ik cybercrime melden? van Rijksoverheid.nl.
Kijk voor meer tips op: